onsdag 22 april 2009

Potatisgratäng och rostbiff med citron- och rostad peppardressing



Potatisgratäng: Här testade jag en blandning av lite olika recept och det fungerade bra!

Skala 8-12 potatisar (gärna fasta) och skiva halvcentimetertjockt. Skiva två lökar tunt. Hacka tre vitlöksklyftor.

Släng allt i en kastrull och häll över 1-2 dl vitt vin. Låt koka en liten stund. Häll på några deciliter vispgrädde och lika mycket mjölk (det ska inte täcka allt, potatisen sjunker ihop och vätskan stiger sen). Salt (mer än vad du tror!) + peppar och några riv med en muskotnöt. Låt koka tills det är fint och krämigt (~20 min). Rör om OFTA, det bränner väldigt gärna fast. Efter det är klart kan man spara/frysa in till ett senare tillfälle om man vill.

Strö över parmesan eller någon annan bra gratängost och släng in i ugnen på 250 grader tills det ser trevligt ut (5-10 min).


Rostbiff:


Köp en trevlig köttbit (innanlår eller fransyska tycker jag är bra). Bryn i stekpanna och tryck i en termometer. In i ugnen på låg temperatur (100 grader? lägre om du har tid, ju lägre temp desto mindre vätskeförlust) tills innertemp är 57-63 grader, beroende på hur röd/rosa du vill att den ska vara (kom ihåg att tempen stiger en liten stund efter du tagit ut den också). Vi tog ut den vid 58 grader.

Citron- och peppardressing:

Koka upp hela svartpepparkorn i en liten skvätt vatten. Gör samma sak igen. Och igen. Kanske en gång till. Rosta sedan kornen på medelhög värme i kastrullen tills de känns klara (jag vet inte heller, det tar längre tid än vad man tror). Rör om ofta.

Stöt en tesked av kornen grovt och blanda med 1 tsk finrivet citronskal, 1 msk citronsaft, 1 msk kalvfond, 1 msk vatten och 1 msk olivolja. Låt dra en bra stund.

Servera rostbiffen med dressingen över, till gratängen och en god sallad (här med en senapsvinaigrette på dijon, skånsk senap och balsamico)

1 kommentar:

Julis sa...

MMMMMMMMMMMMMM. Kolla min nu!